Дані за
Aнонси
Фото новини
Третій сектор
Авторські роботи
Статті (ТОП 10)
Баба Ванга передбачила повернення України в оновлений СССР в 2013 році
Галичанам потрібна війна з Росією
У хоспісі - добре, але хотіла б померти вдома
Так кто же он, пан Тягнибок: еврей, полуеврей, антисемит или полуантисемит?
А якщо завтра - москаль ?
Розчленування України переноситься на рік
Як Бандера провів би Мобілізацію ?
Священник УГКЦ о Михайло Клапків купив собі АУДІ А-5 за 550 000 гривень
Как сумели за 20 лет превратить город Ивано-Франковск в поселок городского типа
Тисмениця просить у Бога ... снігу
Почему киевляне из столицы Украины перебираются в столицу Галичины ?
Ціни на вагінальний та анальний секс у Львові знизилися у два рази
Чому Бог покарав москалів, що їхали на Тернопілля ?
Звідки узялася назва Галіція і що вона означала ?
Чому галицькі дівчата покидають монастирі ?

Статті


Чому бандерштадт Івано-Франківськ гниє і смердить?

2.12.2015 Рубрика ГАЛИЧИНА

Радислав Петрів, Івано-Франківськ


Qui revera sumus - Хто ми насправді?

Revera - дійсно є, - любив повторювати батько славного засновника Станіславова - Івано-Франківська. Тому його так і прозвали - Станіслав Ревера.

Revera - насправді, дійсно хто ми, хто ми франківчани наприкінці 2015-го, дійсно є?

Серіал "Вибори по івано-франківськи" продовжується. І першу серію "Всі проти одного", і другу -  "Безкоштовна медицина проти Безкоштовного проїзду" – подивилися, а цими днями дивимося  серію «І вороги стануть братами, коли гроші є».

Цікаво, хто автор цього дивного сценарію? Хоча почерк драматурга дуже вже знайомий і схожий фільм ми уже бачили. Не раз. Але хто ми, франків чани, ц цьому кіні?

Revera: Насправді - франківчани чи франківці? Чи станіславівці, княгининці, опришовецькі, пасічнянці, майзлівські, гірківці, колонівські, микитинецькі й вовчинецькі, угорницькі й криховецькі, й разом усі - івано-франківці?...

Revera: Що думають франківчани про себе?  Що міркують про своє місто? Місто Сонця на заході України у центрі Європи, як задумав його насправді ще давним давно у 1662 році Анжей Потоцький?

Revera: чи бачать франківці себе як говорять - серцем Карпат?

Західноукраїнською столицею у центрі золотого кільця Галичини?

Revera: Чи почуваються вільними ці діти вільного від народження міста Магдебурзького права?

Місто, умите й твориме водограєм Бистриць. Води котрих ще років десять тому можна було напитися, начерпнувши просто з ріки. Гірська прохолода й прозорість котрих творить своєрідну ментальність містян. Нікотрий франківець не увійде у мутні води інших водойм й рік, якщо не бачитиме дна.

Revera: Місто, в крові містян котрого тяга до охайності, чистоти, честі.

Та місто гниє. Гниє як вода міського озера. Гниє і смердить. Місто, в центрі котрого насвітанку виливають нечистоти прямо на вулиці. Місто, околиці котрого уже дихають випарами сміттєзвалища. Місто, в котрому в центрі стоять великі й неохайні сміттєві баки, а сміттярок немає. Місто, в котрому немає де справити потреби і тому ця потреба справляється у дворах, під дерево, або й в під'їзді. Місто, в котрому нема де напитися води у спеку. А франківці ніколи не питимуть бутильовану воду. Вона для них як сік, як щось таке, щось іноді. Місто, де нема де сховатися від спеки, від дощу, від холоду

Revera: місто по вуха у смітті.

Місто, в котрому маршрутки їздять повільніше, ніж люди ходять. Так, воно невеличке й за годину-другу його можна обійти усе. Колись потопаючи в зелені, сьогодні потопає в багатоповерхівках. Околиця впевнено своїми новобудовами наступає на центр, на історичний центр, наступає на горло памяті міста. Попит породжує пропозицію. Франківці, котрі вперше повертаються додому з заробітків, конче хочуть квартиру в центрі. І їх шрайбують з швидкістю ракети, йдучи на всі правди й неправди. Це вже потім, за рік, за два, нікому та квартира не потрібна буде. Хіба на схилі літ повернуся до міста. 

Від франківців сховали генплан міста. Його нібито немає. Востаннє містяни бачили його на сторінках "Прикарпатської правди" у 1986 році. А, ще був макет. Його виставляли у краєзнавчому музеї. А тепер нема. Пропав. Вітром здуло.

Revera: місто завмерло

Місто старіє. Це омана, ніби місто молоде. По сотці дедалі більше ходять квартиранти міста. Молоді й сповнені наснаги. Й наміру залишитися місті. А роботи нема. У 1969 році у місті було 268 підприємств. Вони давали роботу не тільки місту, а й довколишнім селам і містам. А нині все поросло чагарником. Зайди в цехи колись славного Автоливмашу. Там страшніше, ніж у Чорнобилі. Все продали, все здали. В металобрухт. Відновленню не підлягає. 

А вузи штрайбують. І брешуть своїм студентам. Нині вчительських дипломів у місті більше, ніж школярів. Та й чи готовий стоматолог, котрий зробив за пять років навчання у вузі аж дві пломби, працювати? Працедавці (ті, що вижили) хочуть з досвідом працівника. Це й не дивно. Ще рік треба донавчати. Хочуть не старше 35. Бо старші - мудріші, про свої права можуть заїкатися.

А ще краще взяти на стажування когось. Місяців так на три. Стажуватися посуду мити, чи прибирати. Й звісно за стажування платити не конче. Мине стажування - візьмем наступного. Місто, в котрому, якщо до 40 років не знайшов роботу, то далі це взагалі нереально, бо тобі треба офіційно оплачувана робота, адже не за горами пенсія. Місто, в котрому ті що чесно працювали в 90-ті, мають не пенсію, а сміх. І тому вимушені щовечора, лягаючи спати, думати де завтра зловити бодай якийсь підробіток. Або, гасаючи на маршрутці з 10 до 16 по місту, шукати де цукор дешевший. 

Місто, котре викинуло своє минуле. До міського цвинтаря міська маршрутка возить міських людей лише два дні в тиждень. 

Місто, котре не шанує свої батьків. І затято думає, що ці пенсіонери винні в тому, що в місті роботи нема.

Місто, громади в котрому по суті нема. Колись це місто називали великим селом, де всі усіх знають. Не знають. Забилися у свої домівки і кожен сам по собі лає всіх і вся. Не вірить нікому й нічому. Не вірить й політикам. Не вірить в майбутнє. А двоє хуліганів спокійно гасають поночі у місті й тривожать сон 300 тисяч містян. Та місто боїться і всі мовчать. І ті гасають і ревуть своми моторами.

Revera: місто не живе, а виживає. Боїться.

Я у багатьох запитував, чи є у міста мрія? Я запитав у 500 франківчан. Ніхто не зміг мені сказати.

Revera: У колись вільного міста, у колись вільних людей таки украли мрію.

То хто ми насправді є? Qui revera sumus ? Місто чи кіно?


Р.S. Нещодавно знаний український театрознавець Олег Вергеліс зауважив в котрійсь рецензії:  «в українському театрі переможуть не сонні «реформатори», а пробуджені одиночки». 

Але де ті отямлені одинаки в театрі під назвою «Івано-Франківськ?


Добавити в обране
Google+

КОМЕНТАРІ

 
     добавити свої коментарі
ім'я:
текст коментаря:
сума: 8+6=

Відгуки мають бути максимально коректними та аргументованими.
 
Після київських курсів арабів та африканців неможливо перевчити говорити українською в Івано-Франківську, вона ними не сприймається
Юрко Андрухович повідомив українців, коли буде третій Майдан
Івано-Франківськ прощається зі своїми годувальницями
Івано-Франківськ виявляється має в містах-побратимах... Москву
Івано-Франківськ має ще одну назву... по-караїмськи: Ташли Шахар (Кам'яне Місто)
SELECTORNEWS
Погода, Новости, загрузка...
RSS стрічка
rss стрічка новин та статтей
Яндекс.Лєнта Google.Reader
Підписатись на розсилку новин
Острів Галичина в соціальній мережі Facebook Острів Галичина в соціальній мережі Twiter Острів Галичина в live journal
Тільки в Ів.Франківську діє Перша Мнемонічна Школа іноземних мов
Новини на TVgid.ua
Загрузка...
Загрузка...
KINOafisha.ua - фільми, кінотеатри
Rambler's Top100
Copyright © 2009-12, “NetLS”
Счетчик тИЦ и PR Яндекс цитирования Український портАл
При повному або частковому використанні матеріалів гіперпосилання на «Острів Галичина» обов'язкове.
Відповідальність за достовірність фактів, статистичних та інших відомостей несуть автори матеріалів.
Редакція сайту «Острів Галичина» може не розділяти точку зору авторів статей та відповідальності за зміст матеріалів не несе.